jagerreisje.reismee.nl

Salta, Atacama, Uyuni en La Paz

Man man man voel me net Monica Geuze onder de bloggers, 72x is m'n vorige blog bekeken!!!! Ben benieuwd wanneer north face gratis proef materialen naar me gaat opsturen zodat ik die kan promoten in m'n blogs. Ik weet trouwens niet hoe en of ik reacties van mensen kan liken, maar ik zie ze in ieder geval wel en ze zijn allemaal leuk!!! Love my fans. Maar goed, het is weer tijd om te schrijven. De busreis naar Salta was weer prima te doen, veel geslapen waardoor we uitgerust aankwamen. In Salta zaten we in een heel chil hostel met fijn personeel wat ons goed op weg geholpen heeft. Salta zelf was niet een hele bijzondere stad maar de omgeving eromheen was heel erg mooi. Hebben een tour gedaan naar Cafayate. In Cafayate kwam het model in Jimmy naar voren, heb hem nog nooit zo vaak horen vragen of ik een foto van hem wilde maken. De bergen en rotsen die we gezien hebben tijdens de tour waren heel vet, maar de tourvrouw en de rest van het tourgezelschap waren een beetje saai. Naast de tour niet heel veel gedaan in Salta, beetje aan het zwembad gelegen en dat was het wel.

Na Salta weer 8 uur in de bus om verder te gaan naar San Pedro de Atacama in Chili. Deze busreis was koud en omdat we 2000 meter omhoog gingen kreeg ik ook wat last van hoogteziekte. Eerste dag in Atacama weinig gedaan om bij te komen van de hoogte. Zijn alleen even de zandbakstad in gelopen om tourtjes te boeken, 5 tours voor 70.000 peso's (koopje!!!). De eerste 2 tours waren op dezelfde dag. We werden om 7 uur opgehaald met een busje. Hadden geluk met n Frans meisje in ons busje dat Spaans en Engels kon, ze heeft de hele tour voor ons vertaald. De tours waren heel mooi zijn naar verschillende laguna's geweest en hebben veel flamingo's gezien. De volgende dag stond er weer n tour op het program, dit keer gingen we naar de gaysers. In het hostel hadden we n Duits meisje (Lisa) ontmoet die dezelfde tour als ons had geboekt. We werden opgehaald door een Chileens vrouwtje in d'r badjas. Na 30 minuten rondjes rijden moesten we overstappen op het volgende tourbusje. In dit busje bleek er maar plek te zijn voor 2 personen en niet voor 3 personen. Ze waren vergeten Lisa op de lijst te zetten. Gelukkig kon Lisa Spaans en na wat bekvechten met de vrouw in de badjas kon ze toch mee. De gaysers waren vetter dan ik had verwacht. Doordat de tour zo vroeg was zagen we de gaysers met opkomende zon wat zorgde voor mooie kiekjes (Jimmy model ook weer blij). Door het akkefietje met de badjasvrouw aan het begin van de tour lukte het Lisa om een korting te regelen zodat we savonds nog een extra tour konden doen voor een tientje minder. Hebben de sterren en de maan gezien terwijl we in de woestijn stonden. Het was heel helder en vet om is een keer goed naar de sterren te kijken. De volgende dag n tour naar de Moon Valley. Moesten door spleetjes heen klimmen en door de woestijn lopen, was weer een heel vet tourtje. Het laatste tourtje was weer n dag later en wel het vetste tourtje van Atacama. We gingen weer naar een Laguna, maar in deze mochten we zwemmen. De Laguna was zo zout dat je bleef drijven en wanneer je het water uitkwam was je helemaal wit van het zout. Na de Laguna met n pisco sourtje in de hand de zon onder zien gaan wat de dag helemaal afmaakte.

De volgende dag begon onze 3 daagse trip naar Uyuni (Bolivia). We werden om half 8 opgehaald door een chagrijnige Chileen. De Chileen bracht ons naar de grens van Bolivia waar we over werden gedragen aan een vrolijke Boliviaan (Elvis). Elvis was onze chauffeur voor de komende drie dagen. Tijdens het ontbijt gepraat met Elvis en gelijk onze medepassagiers ontmoet. Drie Spaanse jongens zaten bij ons in de auto (Carlos, Oscar en Fernando). Handig voor ons want wanneer Elvis het even niet meer wist in het Engels konden de jongens ons helpen vertalen. Na 5 minuten in de auto kreeg Carlos last van de hoogte, we zaten inmiddels 4500 meter hoog. Gelukkig waren Jim en ik een keer goed voorbereid en hadden we coca bladeren meegenomen. Als je hier op zuigt heb je minder last van de hoogte. Deze eerste dag al zo veel verschillende dingen gezien. Reden steeds n half uurtje en stopten dan weer op een zieke plek voor foto's of om even te chillen. Eind van de dag kreeg ik ook last van de hoogte. M'n hoofd knalde bijna uit elkaar dus was blij toen we bij het hostel aankwamen. In het hostel was er geen WiFi en geen stroom wat zorgde voor n echt cool backpacker gevoel. Volgende dag weer n hele dag in de auto, gelukkig was de hoofdpijn door de goede nachtrust wat afgenomen. Weer heel veel verschillende dingen gezien, gelunched tussen de lama's en veel gelachen en gedanst met de Spaanse jongens. De 2e nacht sliepen we in een hostel vol met zout. Ook in dit hostel geen WiFi, maar gelukkig wel elektriciteit. De laatste dag van de trip zijn we naar de zoutvlaktes geweest. Typische foto's gemaakt op de zoutvlaktes samen met de Elvis familie. De trip afgesloten met een familie maal in Uyuni. Na 3 dagen zeuren bij Elvis had hij voor ons geregeld dat we Lama mochten eten.

Na het afscheid met Elvis een busticket gekocht naar La Paz. Omdat de Elvis familie nog niet zonder elkaar kon besloten om samen naar La Paz te gaan. Waren alle vijf hartstikke vrolijk aangezien we op een zaterdag in de hoofdstad van Bolivia waren, konden dus gaan stappen. Helaas pindakaas werd er door de verkiezingen nergens alcohol geschonken en waren alle clubs dicht. Aardige domper, gelukkig waren ze in ons hostel wel bereid om alcohol te schenken en hebben we uiteindelijk een prima avond gehad. Vandaag een dagje aan het chillen in het hostel en morgen gaat de Elvis familie verder op pad naar Copacabana. Sorry dat deze blog zo lang is, maar we hebben zo veel gezien dat ik het niet korter kon opschrijven. Als een echte schrijver ben ik nu wel met alinea's gaan werken dus ik hoop dat dit jullie leesplezier vergroot!!! Doeeeeeg tot de volgende keer xxxxxxxxx

Desiree

Ik heb zn gevoel dat model jimmy niet meer naar huis gaat maar daar de tijd vol maakt samen met zn sis!!

ron

Ook deze aflevering is weer geweldig, ik voel een boek aankomen !

Yvonne

Wederom weer een leuk verhaal. Kan er enorm van genieten. Dikke kusss voor
Jullie van ons. Tot de volgende keer.

Sjanette

Wauw Geweldig verhaal . Groetjes van sjaan

Inge

Gaaf gaaf gaaf kom op met je volgende story !!!